ROZHOVORY

MEAT DESIGN: Špičkoví designéři míří zase do Ostravy!

Přáli byste si oživit Váš obývák něčím netradičním? Máme pro Vás skvělý tip. Navštivte prodejní přehlídku designu, kterou Ostrava hostí již po třetí! Do oblasti Dolních Vítkovic zavítají špičkoví produktoví designéři nejen z České republiky, ale také ze Slovenska, Polska nebo Maďarska. O akci jsme si povídali s jeho ředitelkou Karolínou Skórkovou.

I když je v názvu akce „meat“, tedy maso, nečekejte masově vyráběný nábytek v plochých krabicích a masové koule s mletým sobem. „Meat Design se profiluje jako alternativa k velkým zahraničním řetězcům. Více než stovka vystavujících předvede svou autorskou tvorbu v několika specificky zaměřených sekcích: Nábytek, Svítidla, Keramika, Šperk a Doplňky a dekorace“, osvětluje kreativní ředitelka projektu Meat Designu,Karolína Skórková. Akce se uskuteční v areálu Dolu Hlubina v oblasti Dolních Vítkovic a to ve dnech 24. – 26. listopadu.

Meat Design Ostrava se koná letos v Ostravě už potřetí. Jak vůbec tento nápad vznikl?
Byl to výsledek obrovské energie a nadšení, které do Ostravy vnesla kandidatura na Evropské hlavní město kultury 2015. V roce 2010, kdy kandidatura vrcholila, se rozjela v Ostravě velká řada zajímavých projektů, akcí, začaly se vynořovat skupinky mladých lidí, kteří chtěli pro Ostravu a v Ostravě něco dělat. Konala se první ostravská Pecha kucha night a já jsem se v té euforii taky chtěla přidat s tím, co mě baví a zajímá. A tak vznikl Meat design. Tu myšlenku jsem v hlavě nosila od srpna 2010, trochu to pak zbrzdilo narození mých dvou dětí, za což jsem samozřejmě moc ráda! (smích) Někdy od začátku 2014 jsme už pomalu plánovali první ročník. Sešla se skvělá parta lidí s totálním nadšením a nasazením a po večerech po své práci jsme makali na tom, aby se Meat design stal skutečností.

V čem bude letošní ročník jiný než ty předchozí?
Máme zase o dost víc zkušeností a zpětnou vazbu návštěvníků po druhém ročníku, takže bude určitě v mnoha ohledech „vychytanější“, co se týče komfortu v areálu, navigace. Všechny připomínky a kritiku se snažíme vnímat a reagovat na ni. A pokud jde o program a obsah – loňský počet vystavujících zase o něco posuneme a snažíme se zlepšovat i jejich kvalitu a skladbu. Hlavním tématem je stále interiér, a tak návštěvníci v hlavních výstavních halách najdou spoustu inspirace pro své domovy, ale také jsme nově zařadili v rámci prodejní části výstavy i designéry, kteří tvoří šperk či módní doplňky. Každý si určitě najde to své.

Během tří dnů nabízíte prezentaci výrobků špičkových českých, slovenských a polských designérů a zajímavou inspiraci. Na co konkrétně se letos můžeme těšit?
Já doporučuji hlavně dobře prostudovat doprovodný program a kromě výstavní části si zajít i na přednášku, do kina nebo na workshop. Během všech tří dnů se na Meat designu pořád něco děje a je skvělé nechat se v rámci programu „vtáhnout“ hlouběji do světa designu. Moc se těším třeba na přednášku architekta Adama Gebriana nebo absolutních vítězů cen Czech grand design – Studia deForm. A také doporučuji neopomenout vedle etablovaných značek začínající designéry – jejich instalace, produkty a nápady jsou skvělé a je zábava objevovat je.

Na co se nejvíce těšíte Vy osobně? Mátě nějakého favorita?
Favoritů mám spousty a nemůžu asi vypíchnout jen pár jmen. Těším se na tu celkovou atmosféru, kdy potkávám spoustu lidí, kteří vyrazí ven z tepla svých domovů, pěkně se oblečou, přijedou mnohdy i z větší dálky a mají radost z toho, na čem pracujeme celý rok. Mám od vystavujících a designérů zpětnou vazbu, že návštěvníci tady u nás v Ostravě jsou strašně vřelí, zvědaví, nebojí se dát do řeči, ptát se a objevovat. To je přesně to, o co mi jde. Aby se bariéra mezi designéry a lidmi během Meat designu zbořila a svět, který chceme ukazovat, se otevřel co nejširšímu publiku.

Jak dlouho Vám trvala příprava letošního ročníku a jak probíhá rozmístění jednotlivých vystavovatelů?
Přípravy probíhají během celého roku a už teď souběžně pracujeme na příštím ročníku. Je to sice trochu bláznivé, ale je to tak. Už v dubnu býváme myšlenkama někde v listopadu.  Snažíme se prostory, ve kterých se akce koná, využít co nejlépe a během příprav jsme ho letos přeskládali opravdu mnohokrát. Areál Dolu Hlubina je pro nás místo snů, přesto do budoucna koukáme po dalších, protože letos už jsme areál naplnili k prasknutí a z kapacitních důvodů jsme už museli odříkat vystavujícím možnost účasti. Zatím máme v hlavě pár variant, bude to pro nás velká výzva. Každopádně základnu chceme mít vždy v Dolních Vítkovicích. Bez těch by už Meat design nebyl Meat designem.

Bude možné se na akci něco naučit nebo si vyrobit v rámci workshopů?
Workshopů bude spousta, budeme pracovat s papírem, dřevem, textilem, betonem, květinami, fotkou. Nabízíme několik kurzů a workshopů interiérového designu přímo v rámci Meat designu,. Každý workshop bude avizován  zvlášť na našem webu i na facebooku, doporučujeme včasnou registraci, kapacita je vždy omezená a zájem velký.

Je tato akce i pro děti? Bude zde dětský koutek nebo dokonce nějaké vyžití pro děti?
Na děti myslíme, máme pro ně speciální dětský koutek s hlídáním a animačními programy, workshopy, prostor pro kojení či přebalení miminek a také herničku, kde mohou s dětmi být i rodiče. Celý areál je bezbariérový, není proto problém přijít s kočárkem.

V programu slibujete večírky s hudbou. Kde se budou tyto večírky konat a budou mít nějaké téma, dresscode či něco speciálního?
Všechny večírky a afterparty budou zahrnuty do doprovodného programu, dress code či speciální překvapení si zatím necháváme pro sebe. Informace o nich postupně zveřejníme na našem webu, sociálních sítích i v tištěném programu. Bude to stát za to!

Kolik stojí vstupné a kdy a kde je možné si vstupenky koupit?
V předprodeji na www.goout.cz stojí plné vstupné 150,- a zlevněné 100,- (sleva platí pro studenty, důchodce, ZTP). Na místě to pak bude 200,-/150,-Kč. Děti do 15 ti let mají vstup zdarma.

DALŠÍ ČLÁNKY Z KATEGORIE ROZHOVORY