Z OSTRAVY

MHD v Ostravě: Jedna z nejmodernějších v celé republice

Na skutečnost, že můžeme ve vozidlech městské hromadné dopravy v Ostravě platit bezkontaktně, jsme si už zvykli. Nyní pro nás Dopravní podnik chystá další novinky. Polská pobočka švýcarské firmy Stadler dodá 40 strojů vybavených klimatizací, USB přípojkami i Wi-fi.

Příští týden začne po Ostravě jezdit první nová tramvaj dodaná firmou Stadler. Zatím se bude jednat o zkušební provoz, byla vyrobena přímo na přání města. První cestující se s ní svezou v srpnu. Právě Dopravní podnik Ostrava zavedl jako první v celé republice bezkontaktní platbu za jízdné. A v modernizaci chce pokračovat.

 „Tady jste ve městě, které má nejvíce čtyřproudých silnic na obyvatele a téměř nezná dopravní zácpy. Jsme pod mnohem větším tlakem, jak přesvědčit Ostravany, aby využili městskou hromadnou dopravu,“ prozradil v rozhovoru pro Hospodářské noviny ředitel DPO Daniel Morys.

Nová opatření budou vystavena na přání cestujících. Průměrná doba jízdy MHD je 20 minut. Zavedení Wi-fi a instalace nerozbitných oken by tak znamenaly nejen zpohodlnění cestování, ale také prevenci proti vandalismu. Kromě elektronických vymožeností pak také potkáváme častěji asistenty dopravy, kteří pomáhají s pochopením systému a udržují bezpečnost cestování.

DOP má v plánu také začít zavádět principy strojového učení a umělé inteligence. Přejí si výrazné zefektivnění provozu a optimalizaci vozového parku. Podle nejnovějších zjištění by Ostravě na pokrytí všech linek stačilo 200 tramvají ze současných 260. To všechno díky novému centrálnímu řídicímu systému.

Vzhledem k nízké kvalitě ovzduší nejen ve městě, ale také v kraji, bude vozový park v Ostravě do roku 2020 zcela bez dieselového pohonu. Podobné tendence můžeme sledovat třeba v Praze, kde se snaží o elektrifikaci. DPO se rozhodlo jít trochu jinou cestou. Zavádějí autobusy na CNG. „Je to poměrně rychle návratné, vozidlo samo o sobě není dražší než dieselové, ale méně zatěžuje životní prostředí. A šetříte na palivu," popisuje důvody výběru plynu ředitel DOP Morys.

Na některých autobusových linkách dokonce potkáte parciální trolejbusy. Jedná se o trolejbusy s baterií, které se nepotřebují napájet z trolejí. Tím se prodlužuje jejich dojezdová schopnost a nemusí je v případě výluk na trase nahrazovat autobusy, jako je tomu u obyčejných trolejbusů.

V současné době je hned několik::

na linkách 101, 102, 104, 106, 108, 109, 111, 112 a 113 do 3. května,

na lince 41 do odvolání,

na linkách 50, 73, 31, 45, 57, 62, 74 do konce listopadu 2018.

Více informací o zpožděních naleznete na stránkách DPO.

Ostrava si své prvenství v bezkontaktních jízdenkách získala dokonce nad samotnou Prahou. A nejen to. Předstihla i všechna ostatní velká města v Evropě, až na Londýn, kde už jsou na způsob placení ve vozidlech městské dopravy check-in, check-out zvyklí. A co vy? Jak jste si na novinky v MHD zvykli? A co říkáte na další modernizaci? Dejte nám vědět!

DALŠÍ ČLÁNKY Z KATEGORIE Z OSTRAVY
POSLEDNÍ ČLÁNKY